fredag den 7. juni 2013

det spire og gror...

ideen til forsøget med spirerne.. 
 kom efter at min datter på 4 2 gange havde oversprøjet mig med vand , da jeg bad hende vande den nyplantede busk, der var ca 70 cm høj.. og kikkede på mig som om jeg var tosset da jeg bad hende vande jorden..
for derefter at skelde mig ud forde jeg ikke passede godt nok på blomsterne vi plantede ud i et andet bed..

jeg kom til at tænke.. gad vide hvordan hun opfatter en plante.. altså vi opfatter planten som både rod og top.. måske så hun kun planten som det over jorden? dette ville forklare meget :)
og måske var det gennerelt at sådan 2-4 årige børn kun fokusrede på det synlige.

jeg plantede frøene..  og de fuglte begge ret opmærksom med i vægsten..
min søn på 7 begyndte at stille sprøgsmål eks
hvordan ved den hvad vej den skal gro?  så jeg måtte ud i en lang forklaring med tyngdekraft og varme... ( og har haft sådan lyst til at ligge en magnet ovenover et et plante glas også stille det på rediatoren..  for at se om det ville påvirke vægtsten...)

da jeg såede urtehaven til,
fik de hver lidt frø så nu har Emma 2 squars planter og nogle ærter samt nogle sommer blomster og Mads dyrker ærter og bønner jordskokker og kartofler... 

det var også i dette forløb birkesaften kom ind.. forde det faktisk var lidt abstrakt det der med at træer suger vand helt op i toppen... og lever træer kun af vand og sollys.. vi nåde ikke ret langt ind i forklaringen,  men vi fik lavet sirup...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar