tirsdag den 4. juni 2013

Plantefarvning

så fik jeg afprøvet det i paksis..
og erfaret at foråret kun er den rette årstid mht til plantefarvning for meget få planter,
jeg har prøvet med skavdderkål og brikeblade,
forbehandlet med alun, og efterbehandlet i et bad med basisk vand for nogle af bunternes vedkommeende.
også har jeg fundet ud af at stof og stil råhvide ikke er ret god til at overfarve..
så tilsidst fandt jeg et nøgle lanolin garn  fra da mine børn var blebørn.  og prøvede at farve en lille smugle af det og det tog langt bedre imod.

så har jeg fundet ud af at det er en mindre videnskab..

 først skal garnet bejses, idag bruger man vist praktisk talt kun alun, da de andre formere er for giftige i ins sammenhæng.

man kan koge et farvebad, dvs koge plantedelene i min en time lade det køle ned og sie plantedelene fra, for derefter at ligge det pejsede garn i og varme suppen langsomt op, til 90 grader og koge 1 time for derefter at lade det afkøle langsom gerne natten over,
hvorefter man skylder det,

her kan man så enten overfarve det eller efterbehandle det, for at opnå en mørkere farve.


eller man kan koge plantedele og garn sammen også i en time også lade det afkøle,
man kan også helt lade være at forbejse også bare koge planter-garn og alun sammen i en time..


bejsning af garn.


afkog af skvadderkål, den skulle give i ren form en grønblå
skvalderkåls garnet, på lanolingarnet, den lille stump er ren skvadderkål, den anden er skvadderkål efterbehandlet i basisk bad (natron) den blev en sart lys grøn.. og med lidt god vilje blå..


2 gang farvet med skvadderkål det ene bundt efterbehandlet i natron bad..


jeg har også prøvet at farve med birkeblande, jeg havde læst at man ved at farve garnet i et surt birkebladsbad, kunne man få en meget klar klar gulgrøn farve.. jeg fik pastel grøn.. øvbøv..
så jeg overfarvede det igen med birkeblade og efterbehandlede med natron... og tja så fik jeg en karry farvet...

men ja som sagt, det er lige tideligt nok at plantefarve, Plantefarvrens abc anbefaler at man venter til efter sankthans..

dog skal man ikke forvente andet en gul  grønne og brune farver når man bruger planter fra den danske natur,


Ingen kommentarer:

Send en kommentar