mandag den 13. maj 2013

Matriale eksperiment




Jeg har leget med materialerne i forholdt til hækling.
Jeg har afprøvet kaffepose, gamle cowboybukser, sejlgarn, gavebånd også garn.   Men det er kun et lille udvalg af muglighederne,
I bogen plant et værksted betegner de på side 214 denne materiale gruppe som de fleksible(bløde) materialer,
Jeg mener også man ville kunne medtage gummislagerne inden i dæk, og plastposer til denne gruppe af materialer.
Det vigtigste er bare at man kan få det klippet/skåret op således man opnår en lang sammenhængende strimmel i en passende bredde.
Nogle materialer er dog svære at havde med at gøre end andre. Og nogle materialer er bedre til at holde formen end andre.  Op klippet stof, sejlgarn, kaffeposer holder faconen ret godt, mursnor holder slet ikke faconen, jeg tror det er fordi det er elastisk og uden hold i da det er meget glat og rundt i strukturen.


  alle prøverne også havde været lavet i strik eller hakning, om man vælger strik/hakning/hækling kommer an på hvad udtryk man ønsker og måske også hvad man føler sig mest hjemme i, håndværksmæssig, for mig er hækling det der er lettest at eksperimentere i, da det det for mig er lettere at freestyle hækle end det er at freestyle strikke.  så teknisk  kan de 2(3) former for håndarbejde noget forskelligt. men som sådan er der heller ikke noget i vejen for at mikse dem. eks kunne jeg godt se en hakket bordskåner i sejlgarn sluttet af med en omgang hæklede mussetakker. i stofstrimler/garn.  eller strikkede grydelapper med hæklede kanter. 
mht til mugligheder det det vist kun fatasien der sidder grænser..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar