onsdag den 8. maj 2013

Symaskine

min opgave til mig selv var at udnytte nogle af de mugligheder der er i det at sy på symaskine, men som jeg sjældet anvender selv jeg vil i dette indlæg,
forsøge at fastholde Ide og arbejdsprocessen,
 de didaktiske overvejelser og hvordan de evt kunne indtænkes i pædagogisk arbejde kommer i et samlet indlæg senere..

Min søn bestilte en kortæmer med noen grøn og en drage/monster.. øhh ok.
de hvide pletter er rester fra bagepapriet dyret var tegnet på, det var forholdsvis bøvlet at sy ovenpå bagepapir og på jersey..  men måden at arbejde med stof og sytråd på var sjov.. så det måtte afprøves igen.
med tush( man kan få 24 timers tusser der forsvinder igen ) tegnede jeg et hjerte op på kraftigt lærred. og ekperimenterede med Enkel tråd og dobbelt tråd i nålen.  og fik en rimlig fornemmelse af hvad man kunne og hvordan symanskinen virkede.

En af vores Venner kom forbi og så et billede min Datter havde malet og tegnet til sin far i julegave..
vi drøftede kort at den da entlig kunne være sjov at bruge som dekoration, på noget... og jeg greb ideen til noget til nørkle perioden...
og tænkte Aplikation og frihåndbroderri på maskine må være vejen frem... også faldt jeg også for den bagved liggende tanke at det var mugligt for børn at sy deres egne tegninger..
 Jeg tegnede Uglen over på vliesofix
 Jeg støg det på det på bagside af det udvalgte stof, 
 og som den skarpe med læser helt sikkert kan se,  Motivet  bliver  spejlvendt.. det havde jeg ikke lige i taget højde for :) skidtpyt.. lige med en ugle gør det nok ikke så meget.men ved bogstaver ol er det nok af en god ide at tage højde for :)

 når ned til symaskinen.. der lige skulle indstilles på tæt ikke forbred, men bred nok zik-zak sting.  efter et par forsøg, lykkedes det.
jeg valgte standart trykfoden der har klar spids så jeg kunne se ned til stoffet. således at jeg kunne holde øje med at jeg holdt mig midt mellem de to stoffer. det er ikke det store problem da syningen går langsomt, pga de tætte sting. jeg syede først vinger fødder og horn på. derefter kroppen og det gule af øjne
nå men applikations delen blev færdig  så manglede jeg bare broderidelen,
så det var tid til trykfodsskift. dette er en spicial broderi og quilte trykfod, men mener også man kan sy uden trykfod hvis man ikke har en sådan en, fordeln er et den er lille og oval så man kan bevæge stoffet forholdsvis frit så lange man kun køre lidt til siden og fremad.
Færdig ugle tilsat et par sorte perler ...









2 kommentarer:

  1. Hej Camilla:) Super sød fugl! Syer du bare sådan efter hvad du lige synes, eller har du en plan i forvejen, med hvordan du vil sy det? Tænker på de e sting som du har dekoreret med som er forskellige farver og ser meget "tilfældige ud" er de det? eller er det planlagt tilfældigt? Håber du forstår mit spørgsmål:)

    SvarSlet
    Svar
    1. på hjertet er de tilfældige, altså alle småstingene inden i hjertet, på fuglen er de forholdsvis planlagte selve fuglen er helt planlagt.
      stingen er alm ligud sting på symanskine, dog med stoppe/frihåndsbroderi trykfoden, man kan også sy uden trykfod og man kan slå overtranspotør og underfremføren fra

      Slet