fredag den 19. april 2013

aktiviter på biotopen


gibs afstøbning af dvs dyrespor. 

didaktiske overvejelser: det at lave et gibsafstøbning af et dyrespor giver ikke ret meget lærings messigt. så jeg mener ikke det er en aktivitet der kan stå alene. så derfor tænker jeg den kunne samkædes med noget mere. eks 
lave spor med forskellige matrialer, evt indrage værkstedelen og lave sporbilleder, det kan være at trykke forskellige ting ned i en kasse med sand og lave en afstøbning, af dette, eller tage forskellige matrialer og duppe i maling og lave spor med det hen over et stort stykke pap/papir.
gå på sporjagt i naturen med et kamara.  
og evt lave et vendespil med spor+det dyr/maskine der har lavet sporet af billederne. eller en uro hvor der var billeder af sporet på den ene side og den der har sat sporet på den anden side.. 
 
 detter er for at dels henlede børe(brugernes) opmærksomhed på at alle ting laver spor og få sat ord på denne viden.  når denne opmærksomhed er skabt.  kan man begynde at udforske afprøve teorier omkring de lidt usynlige spor, eks dyre veksler og i fællesskab opklare hvilke dyr det er der bruger lige denne veksel.
eller gå ind og gætte på og snakke om hvordan et spor fra ?? ser ud. tegne det, agumntere for hvorfor man tror det ser sådan ud. og finde ud af om ens teori holdt vand, ved at gå ud og finde sporet.. 

Lave mad. 

lave Suppe, af årstides urter. 
pt regner jeg med vi skal lave en omgang brædenelle suppe. 
skavedder kål ville også være en muglighed. 
i efteråret kunne hyldebær suppe være en muglighed. 

andet mad og evt tørre nogle planter til urthe theer kunne også være en muglighed.

Didaktiske overvejelser: grundliggende mener jeg det er vigtigt at lære at naturen ikke bare er den der grønne masse uden for vinduerne. og mad det er noget der ligger i poser nede i supermarked.
der skal være et insitatment for at lære planters og trææers navne. der er ingen umilbart grund til at kunne navnene på 100 planter hvis ikke man har noget at bruge denne viden til.  så ved at henlede opmærksomheden på 1-2 planter der skal bruges til noget konkret, bliver disse planter udskilt fra den gennerelle grønne masse der ude i naturen.
madslavning kan så være en af måderne, min erfaring, og jeg kan ikke lige finde fagligt belæg for den er også at det er lettere at få ungerne til at spise noget de selv har lavet og det er lidt sjovt at spise noget man selv har fundet/faget. så dette mener jeg man nemt kan udnytte til at udvide børnes lyst til at spise og smage på ting.
samtidigt mener jeg også det er vigtigt at oparbejde en viden om hvad der er spiseligt og hvad der er giftigt. og hvad de forskellige ting kan bruges til.

Plantefarvning, tegning med natur materialer 

nogen lunde samme overvejelser som ovenover.
dog kunne man evt tilføre plantefarvnings  delen et udforsker element, hvad afgiver farve, og ja jeg ved godt at de måske bliver skuffet når de opdager at lilla blomster ikke nødvendigvis farver lilla og hvorfor samlingen af hybenrosen blade ikke gav pink garn.. så jeg håber at denne "fejl" giver stof og lyst til at afprøve nogle teorier om hvorfor planter ikke altid afgiver den farve de har. og selvfølgelig skal der være nogle aha og jubii oplevelser med også.


Aktiviteter med småkravl.

her mangler jeg lidt ideer, men jeg kunne lave smådyrs fælder. og artsbestemme dem. samt overvejer jeg at udnytte min 4årrigs datter fascination af regnorme..
 samt lave nogle forsøg med hvad farver der tiltrækker indsekter. dette med hvad farver der tiltrækker insekter måske kunne lede hen mod at undersøge hvad spiser de og hvad farve er der omkring det de spiser. 

 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar