lørdag den 27. april 2013

Plantefarvning. videns opsamling.

jeg havde forskellige ideer mht til plantefarvning og har læst noget op på det,
tror det er fornuftigt at holde et sådan forløb rimelig voksenstyrret,  da ikke alle planter afgiver farve og ikke alt er lige velegnet at farve med. 

men der er noget helt grundliggende.

garnet skal min være 90% uld gerne 100%. det skal helst ikke være farvet i forvejen og helst ikke behandlet. hvis man ikke kan skaffe garn eller dette er for dyrt, i forholdt til bygettet, kan man opnå samme effekt på uld, dette skulle oftes kunne fås ret billigt/gratis ved nogle foreavlere, dog er der forskel på uld, så hvis man planligger at filte af det skal man lige være sikker på det er filte egnet uld.

garn skal pejses, for at kunne modtage farve.  den lettes tilgengelig måde er bejsning i Alun, der skal bruge en 20% opløsning, dette betyder at for 100g garn man bejdser skal man bruge 20 gram alun,.  alunvand og garn opvarmes langsomt til 90 grader og små simre i ca 1 time og afkøles langsomt.  her er en forklaring

der kan bruges forskellige planter. 
dem jeg kan finde på min biotop grøftekanten eller min have er:

Birkebark. der skulle give en brunlig farve
skvalderkål.  grå grøn
brændenælde Gul
birkeblade der skulle give en Gul eller limegrøn
syre  blågrøn.

Birkebark og umodne valdnødde skaller indholder noget naturligt bajse så der er det ikke strængt nødvendigt at bejse i forvejen.

nå nu mangler jeg vist bare noget garn, og nogle skvadderkål og brændennælder samt noget alun.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar