tirsdag den 30. april 2013

lidt handicappet pt..

begge mine kortlæsere er afgået ved døden med 3 dages mellemrum og stikket til kamaret så jeg kan sidde det til pc er borte.. så i får en opdate uden billeder..

jeg har arbejdet med Hvad sker der under jorden. dette udsprang af mine børns undren..
min 7 årige ville godt vide hvad regnorme laver, og om de var nyttedyr.. min datter på 4 er bare dyb fasineret af regnorme.. og ælsker at samle orme når jeg graver have..
samtidigt var den 4 årige sådan rimlig træt af hendes mors formaninger om at passe på rødderne.. når vi platede blomster ud.. hun syntes nu blomster er de pæne og derfor det vigtige på en plante. så inspiratione udsprang til disse 2 forløb.. 

Regnormene:
erfaringer: regnorme er ret aktive ved ca 18 grader også mørkt,
så de har boet i bunden af mit klædeskab. self i deres glas...
 vi har kunne se bladene blive trukken ned i jorden, i små stykker,
 vi har set gangene de kravler i
vi har set hvordan sand og jord langsomt ikke er så adskilt længre.
og vi har set at at regnormelorte bare ligner jord, (jeg valgte at ligge sand overst for at tydeliggøre deres afførring. )
der udover har vi læst i børne leksikonet om regnormes forplantning og livscyklus. der kunne sikkert godt puttes meget mere viden på.
jeg har med vilje prøvet at gribe børnes ideer og interesse områder og fundet måder man kunne udforske dem på så der blev koblet noget viden til det.


i forlængelse af forløbet med regnormene lavede jeg et spirreglas, med ært og bønne i der var holdt op mod glasset således det blev mugligt at se rødderne og holde øje med hvad det var der skete under jorden,  forsøget er ikke så langt fremme endnu men tænker da man kan få nogle undrene sprøgsmål omkring rødder hvordan planter vokser og hvor de får mad fra.. eller om de bare lever af vand( dette kunne jo så kræve et nyt forsøg)

har i nogle siden tænkt på om det er rødderne eller bladstænglen der kommer først når man ligger et frø?

Haletusserne
de fleste af æggene er blevet uklare og jævnt grålige, de ligger ret tæt på bunden pt.


2 kommentarer:

  1. Hejsa
    Det lyder spændende - håber der kommer billeder til senere. Jeg tager en kortlæser med på lørdag, hvis du tager kameraet med...

    Vh Ida

    SvarSlet
  2. jeg har søget for at tage billeder så der kommer billeder på :) ville et kulturforløb være bygget over emnet birketræ, hvor man dels fremstiller birkesaft/sirup( dette er sket og billed dokumentert) og plantefarver+ strikker/nåle binder noget af det farvede uld, også går ind og beskiver farvning og strikkening/ nålebindig historisk set? birkesaften var entlig en del af nogle andre opdagelser/forløb mht til nogle rødder og hvad lever planter af. osv.. men kulturhistoriks kunne man også se på sødestoffer, og fremstillingen af disse. men sprøgsmålene og forløbene griber jo ind i hinannen og 1. besvaret hypotese åbner jo for min 2 nye hypoteser der kan besvares :)...

    SvarSlet