fredag den 12. april 2013

VNT i min praktik

det var ganske begrænset hvad jeg brugte, og og med jeg var på et bosted og den kreative del af aktiviteterne for beboerne, var i deres dagværksteder..

og var jeg en smugle med til at starte en male projekt op, dvs jeg snakkede med den pædagog der stod for selve projektet, forde hun syntes jeg havde nogle gode tanker :)  
dvs vi havde et ønske om at give ende en muglighed for at udtrykke sig og skabe noget, i og med hun en gang havde malet silkemaling, var det nærliggende at prøve en form for maling.
valget blev akryl maling dels var malingen ikke så våd som vandfarve/akvarel gerne i flydende version.så nok lå tættere op af silkemaling i den måde det ville opføre sig på,  særligt hvis hun fik lov at male vådt i vådt.. men dette vådt i vådt var vi lidt itvivl om hun ville makke papiret i stykker..

Projektet var for 1 beboer, og tidrammen var 1 fastlagt dag pr mdr  i 3 mdr så der var noget at evaluere ud fra

nå men valget faldt på akryl maling forde farverne blev der hvor de var lagt også forde de fleste havde en eller anden form for kendskab til akrylmaling og i og med der skulle være flere om at gennemføre projektet i praksis, var det nødvendigt det var nemt og ikke krævede meget forberedelse . da det skulle kunne passes ind i hverdagen.

i gennem projektet ønskede vi at beboern fik flest mugligheder for at gøre selvstændige valg, og vi var ret sikkre på at hun har ynglingsfarver.
.
samt har hun behov for genkennelige rammer og rytme for at kunne handle mest selvstændigt så en fast struktur for malesiancen blev fastlangt.

overvejelser vi gjode i forbindelse med farve valg var.
hvor meget skal vi styrre?
hvor mange farver kan hun overskue,
skal vi forebygge det hele bare ender i brunt
skal hun få en fornemmelse af det at blande farver

nå vi valgte at  farvevalget var frit og det vigtigtste var at hun havde valgmulighed i forholdt til mange farver men at hun kun fik et begrænset antal farver at bruge af gangen..
dette foregik ved vi lage farverne op og hun valgte vi pakkede de overkydende farver sammen. også blev male bordet gjodt klart, hun malede så til hun ikke havde lyst til det mere.. nok ca 10-20 min..

Derud over har jeg i min praktikopgave forsøgt at indrage en smugle om sanseintegration og det at bruge naturen til at give bestem en beboer oplevelser, denne beboer var delvist døv og havde dårligt syn.. og yndede at sidde og banke knoerne i det underlag han sad på samt dimse med pinde og andet småtteras..  så jeg foreslog at man benyttede området og lod ham sidde i bladbuker og kvase blade, somt fornemme duften af våde blade, eller tage ham med i skoven eller på stranden og sanse stene og sandet, målet for disse oplevelser ville være af ren sanselig kaarakter og for at give ham nogle oplevelser og sansestimuli på anden måde end gennem syn og hørelse.

samt blev maden i sommerhalvåret ofte varmet på bålestedet. da det at spise ude og se maden blive varmet gav noget andet for beboerne en bare det at varme maden og  spise i køkkenet...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar