mandag den 30. september 2013

at finde et vej ind i et emne.

Udfra tanken om at man lærer bedst, når man har en andel i det man lærer og lærer forde man har brug for den læring eller finde lige netop den form for læring spændende.
også er det pædagogens opgave at møde børnegruppen der hvor de er så man kan møde deres interesser. eller formidle emnet så det bliver relevant og nærværende for deltagerne.

jeg har personligt aldrig intrasset mig for træer. min morfar lærte mig at det vigtige ved træer var brændværdig og holdbarhed i forholdt til anvendelse.. det gav ingen mening for mig men stor mening for ham, . min mormor fortalte mig om blomster navne, og om det var en stude eller en løgplante.. men jeg havde intet at bruge viden til. min tilgang har vist været mere. kan det spises. og nu kan man farve garn i det :) så det er den vej  jeg har lært plante og træ navne. når jeg iaktager mine børn kan jeg se de går hver deres vej. min datter går den æstetiske vej. mor den er smuk( dvs lyserød eller lilla) hvad hedder den. og min søn finder det dybt fascinerende at nogle ting ikke har ændret sig ret meget de seneste mange mio år.


de tidligste bregner og padderokker kom frem for omkring 350 millioner år siden. skildpadder har også en lang historie ligesom krokodiller og padder. 

et hurtigt skitseret forløb kunne være at man startede men at læse om dinoer.. og derefter begynde at opbygge en plance tavle eller et fysisk landskab med de tidlige planter og dyr, gerne en god blanding af billeder og selvtagede billeder, plastdyr, og planter fundet i naturen.

dette kan udløse mange sprøgsmål. ala
 hvorfor lever der ikke dinosauermere, når der lever skildpadder
 levede dinosauerne sammen med mennesker?
hvordan udvikler sker udviklingen af de andre dyr?
man kunne også ende ud i at arbejde med dyre grupperne

men jeg syntes det er svært 100 at styrre projekter man ønsker at børne skal føle de har del i, for hvad hvis nu det de finder er deres andel og motivation i projektet bliver væk forde pædagogen har brug for at holde sig til den fastlagte plan?
men det betyder jo ikke man ikke kan sidde sig mål.
her ville et mål kunne være
at barnet fik kendskab til nogle planter her padderokke og bregner,
at barnet fik kendskab til forskellen på krybdyr og pattedyr, 
at barnet fik en begyndende forståelse for evolutionen





1 kommentar: