onsdag den 11. september 2013

udfordrings projekt del 2.

plantefarvning af garn farvning.
selve det at farve med planter og bejdsningen, ligger der vejledninger til både på undervisnings bloggen og ved Sara. så den del spinger jeg meget let hen over..

dog valgte jeg at koge planterne i 1-2 timer lade farvevandet køle ned putte garnet i kog koge langsomt op igen og lade det simre et par timer.for derefter at lade det køle ned i væsken. 

Garnet blev bejdset, og jeg besluttede mig for birkeblade, og eg havde ellers først overvejet regnfang i stedet for birk. men kunne se at tiden var ved at løbe fra mig. så jeg valgte lynhurtigt at få indfarvet noget garn, men der stadig var blade der var brugbare..



der ud over indfarvede jeg med krap. det er en lidt anden proces end med planter,
den tørrede kraprod ligges i blød i en dags tid i noget vand( her er der blandet uenig hed om hvor meget) når det har lagt i blød varmes dette op til et sted mellem 60-90 grader..
 alt efter hvilken farve man ønsker, farve skalaen går fra orangerød-teglrød-brunrød alt efter hvilken tempratur man vælger.  derefter skal der tilsættes ekstra vand, ca 3 liter pr 100 gram garn. og det bejsede garn puttes i. også skal det varmes op igen. og holdes på en jævn temperatur, jeg valgte ca 70-80 grader, men det er overraskende svært at holde en jævn temperatur lige under kogepunktet.



en del der arbejder med plantefarve arbejder både med en kemikalie skala til bejsning og efter behandling, samt en ph skala for at få flere nuancer, jeg har holdt mig til alun og alm postevand.

jeg havde læst i min farve bog at resten af farvesuppen kunne bruges til at overfarve med, så jeg tog et bundt af mit varme birkegarn og lage i gryden den sidste halve time.  for at få orange.( de alm blande regler gælder ved plante farve)
og dagens favning gav 4 brugbare farver, dog i lidt andre mængder end jeg havde planlagt fra starten af, men jeg havde fået for få egeblade, og min søn kunne bedre lide gul, også greb jeg et forkert bundt i bejsevandet.. så vis jeg en anden gang finder på at bejse både 50g og 100g bundte sammen laver jeg nok en farvekode af garnet af en art. da det var overraskende svært at bedømme om der var 50 eller 100 gram i det våde tunge garn.. ups..

 nå men nu har jeg 200gram gu(birk)l. 50 gram gråbrun(eg), 100g orange(birk+krap) og 150 gram almue/teglrød(krap)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar