tirsdag den 24. september 2013

fra jord til bord, brød part 1

jeg ligger ud med en basis omgang boller. og Jørgen, det her er en af de opskrifter du hader... da der ingen mål eller tid er

Gær ( det blev tørgær, jeg var løbet tør for frisk gær)

gær er en bakterie kultur, og de fleste bakterier har samme behov som mennesker for at kunne vokse, væske varme og næring,  så jeg gav den lunket vand,vel knapt en liter ( det kunne også havde været mælk, valle,øl tykmælk og gerne en blanding)

og sukker og salt, ( er kunne man også havde tilsat en omgang revne grønsager)

og for det skulle blive brød måtte der jo så også lidt mel i.. i det her tilfælde ca 2/3 del rugmel og 1/3 del hvedemel. ( det kunne også havde været havregryn, grahamsmel, hirse osv.. min erfaring er at det vigtigste er at der min 1/3 mel med noget gluten i eks hvedemel for at det hæver ) jeg kunne også havde tilsat en omgang kærner

også skal der æltes  ( jo grover mel eller gryn der er i des fugtiger må dejen føles)

og dejen skal hæve... til ca dobbelt størrelse ca

og formes og efterhæve

og bages ( når de er bagt lyder de hule når man banker på dem) boller får vist her ca 15-20 min) ved 180-230 grader

og hvad laver sådan en omgang kedelige, dagligdags rugboller uden de store udfordringer i,så at lave på min blog.  hvis man skal kunne finde på og improvisere og gribe øjeblikket, ingredienserne er få og lantidholdbare, så det er noget man bare kan havde stående i skabene til når lejligheden byder sig for lejligheden kan være forpasset hvis man først skal finde en opskrift tjekke at alle ingredienserne er der, opdage at der mangler smør, arrangere indkøbstur.. og tja så røg den ide til jorden forde det blev for besværligt.

i og med den er så simpel kan den varieres i det uendelige alt efter hvad man har adgang til. så der er rig muglighed for at eksperimentere med tørrefrugt eller overproduktionen fra dvs urtehaver. (dvs rodfrugter og squash er fine at putte i) 

man kan være flere om at forme boller og der er noget sanseligt i at stå med den let fugtige dej og få formet en bolle eller figur, dyr, der er duften af det nybagte brød og smagen, også er der glæden ved selv at havde lavet noget.

også behøver det jo ikke være besværligt at finde et alternativ til fabriskfremstillede intetsigende boller. :) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar