mandag den 9. september 2013

udfordringsprojekt

jeg kunne se jeg sådan rimligt hurtigt skulle i gang hvis jeg skulle plantefarve, i og med de fleste af de planter jeg skal bruges skal høstes i august september.. så hvor jeg var for tidligt på den i foråret, er jeg næsten.. og heldigvis kun næsten for sent på den her i efteråret.

først måtte jeg havde et rimligt overblik over hvad farver der skulle bruges. så i samråd med min søn, fik vi lavet mønster diagrammer og snakket farve ønsker.

hans ønske var en trøje med flammer og gerne dødninge hoveder, og gerne vandrette stribede ærmer,
jeg havde så haft et ønske om fine nordiske regelmessige mønstre. og lodrette striber og lus.

jeg vil rigtig gerne prøve at montere den på samme måde som de norske lusetrøjer er monteret, det det giver noget mht til mønster stikningen, også har jeg aldrig prøvet det før...

nå men jeg skaffede 600g tyndt ufarved uldgarn. 400g er realt set nok, men i og med jeg også har en datter der nok øffer lidt hvis ikke hun får ny uldtrøje/vest kunne jeg måske godt nå at strikke til hende også.. om ikke andet har jeg lidt ekstra garn hvis der går noget galt...

jeg har viklet noget af garnet i 50g bundter resten er i 100g bundter .  også er jeg gået i gang med at bejse det. med alun.

og planen er så:
200 gram farves med egeblade,
100 gram farves med krap, dette er roden fra en ikke dansk plante men let at skaffe, i tørret tilstand. og den skulle give en fin rød farve.. og sønnen ønskede rød.

der ud over vil jeg gerne havde 50g gul og 50g orange..

også overvejer jeg lidt 2 muglige måde at skaffe orange på. første er at farve 100 gram gult, der er mange mugligheder, birk, gyldenris, regnfang, ribsblade,
for derefter at overfarve 50g med rest farven i kraprodsvandet.


jeg kan også farve 50 gult på en af de overstående måder og farve 50g i eks æbeltræsbark der skulle give en orange brun farve.. dog vil jeg gerne havde en klar orange.. så jeg tror jeg vælger den første måde. 



2 kommentarer:

  1. - mener vi har krapplanter, i bedet på seminariet...!?

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg købte en pose kraprod.. så det er fikset. men lidt øv, det kunne være sjovet at havde prøvet det med opgravet rod... men garnet er indfarvet nu... det var lettest at gøre det hele på en gang og jeg kunne pludselig set at det var nu nu.. hvis jeg skulle bruge blade, så der er gået lidt uorden i min planer.. men man må jo følge naturens gang :) .. så nu har jeg 150 gram almuerød, 250 gram gult, 100gram orange, og 50 gram gråbrun...

      Slet